Hej!
Tänkte skriva lite och berätta hur det går for oss, Toypudel Lilly med diagnos Cushing. Lilly fick diagnosen förra sommaren, 2011 och har varit riktig dålig då hon också har diagnos kronisk gastrit. Pga av gastriten har hon inte tålt något i matväg, inte det minsta lilla förutom det mest extrema foder för foderallergi Hill’s Prescription z/d.
Försökte med andra RC - Specific osv men inget annat fungerade än Hill’s z/d. Även på z/d fanns två varianter “Ultra Allergen-Free” (guldfärgad etikett) och “Allergen-Free” (silverfärgad etikett) Att det ska behöva vara så invecklat, inte ens personalen hos veterinären kände till att det fanns 2 sorters z/.
Tillbaka till Cushing’en….Lilly har varit riktigt riktigt dålig och över julen bestämde vi att om det inte vände skulle vi låta henne somna in. Men…..det vände på ett helt oanat håll. Hon gick ner till Addison och vi trodde att nu är det helt kört. Nästan all Vetoryl sattes ut, hon fick en jättelåg dos mot tidigare - 10 mg varannan dag och som genom ett under blev hon jättepigg.
Första provokationen efter medicinutsättningen hade hon kanonfina värden. Idag, 2 mån senare har vi varit och tagit ny provokation.
Jag tror att hon fortfarande ligger lika bra i värdena för hon är som en ny hund, jättepigg och positiv. Vi måste vara stenhårda med maten, inte minsta smakbit från borden, inga tuggben - det känns tråkigt men hon tar gärna en kula från sitt foder som belöning när vi tränar. Jag köper lite av hennes foder på burk som jag smular över kulorna(blötlägger en aning i varmt vatten) och hon äter och matvägrar aldrig, så det funkar.
Pälsen är tillbaka lika fin som tidigare. När hon var som sämst i vinter var pälsen som ståltråd, torr, hård och hemsk. Hon är fortfarande rund om magen men om proven idag…håll tummarna….är lika bra som det förra ska vi försöka dra ner lite på maten.
Jag tror Lilly kan hänga med några år till om värdena håller sig….enl veterinären kanske det var bra att hon gick ner till Addisonvärden så vi kunde starta om. På så vis blev det lättare ställa in henne på Vetorylen.
Hälsningar från pudeltussen Lilly med matte