Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Lillybus # Lillybus svarade (uppdaterad: )

Eva och Morris…skickar tröstkramar från oss. Här har Lilly behandlats sedan juli med Vetoryl och vi har haft problem med inställningen. Sedan september går hon på 30 mg varannan dag och 10 mg varannan. Problemet för oss är att hon är multisjuk…hon har också kronisk gastrit. Det största problemet enl vet är magen och det har hjälpt att till och från ge Zantac och Primperan. Men….sedan en vecka ungefär har hon blivit sämre och hon svarar inte på magmedicinerna och jag tror att det är Cushingen som spökar. Får kontakta vet för en ny akut provokation om det inte vänder närmaste dagarna. Vi har också pratat om att inte hålla på längre med Vetorylen eftersom vi inte har fått någon bra inställning på hela denna tiden. Kanske det ändå är bäst för vår lilla toypudel att få somna in även om det känns som hjärtat vill slitas ur bröstet.

2. Eva o Morris # Eva o Morris svarade

Hej Lillybus!
    Tack för tröstkramarna. När vi var i Strömsholm senast så var Morris mage svullen, hade märkt det ett tag. Dom gjorde ultraljud och såg att grovtarmen och tunntarmen var dubbelt så tjock, helt inflammerad. Morris hade fått det ännu svårare att gå, hans knäskålar var helt utslitna, hade blivit det eftersom sjukdomen hade gjort att hans muskler försvunnit, han hade nog mycket ont, men han visade inte det, var så otroligt snäll och go. På sjukhuset sa dom att han kunde få värktabletter för benen, men dom var inte bra för magen, som kunde börja blöda av dom. Då tänkte vi nää, ska han få mer tabletter och få lida ännu mer och kanske få ännu mer ont i magen, och det är väl inget hundliv om han inte kan springa. Dom visste inte varför hans tarmar var så svullna, men misstänkte kanske tumörer.Vi bestämde att han skulle få somna in i min famn, Morris somnade in lugnt och stilla. Det är så tomt, vi är så ledsna. Det som är jobbigt är att vi släckte hans liv, fast jag vet att vi gjorde rätt så kan jag inte sluta att tänka på det. Det är bland det värsta jag har gjort i hela mitt liv, MEN VI GJORDE RÄTT Hur kan ett sånt litet liv göra så stora avtryck i våra hjärtan, vi glömmer aldrig Morris.

3. aliccia # aliccia svarade

Hej   har en shetland sheepdog , som fyller 9 år nu i April , hon har denna sjukdom sen 2 år tillbaka ,, just nu mår hon alldeles utmärkt ,, äter vetoryl 10 mg   ,varann dag , ,1 burgare vom, lite nyponpulver , fiskleverolja , varja dag ,, hon har dessutom utvecklat Addison en gång men med hjälp från djursjukhuset i Helsingborg så fixade de detta (tillbaka till cushings)  Funderar på att ge henne foder som är för nersatt njurfunktion ,, !! Ha det bäst där ute alla Mattar o Hussar o 4 benta vänner en bra <3 dag

4. jessika-d3 # jessika-d3 svarade

Min tik fick Cushings i somras. Det tog ett tag att reda ut för enda symptom var törst och kisseri. Efter ett tag blev hon jättedålig, hade diffust ont i kroppen och var stel. Det var inte Cushings, det var borrelia! Efter en rejäl antibiotika kur och Vetoryl, började på 120 tar 60 nu, så var hon i fin form! (Joggar, spårar, busar osv.) Hon har aldrig haft problem med biverkningar, medicineringen har fungerat klockrent. Nu är hon snart 11-år.

5. Nilla&Molly # Nilla&Molly svarade

Vi fick veta att vår hund Molly hade cushing i december och hon är 6 år snart 7 och är en blandning mellan pudel/york,tror man.. Vet inget om hennes bakgrund då hon är en hitte hund från Gran canaria,förutom att hon hade en taskig start i livet..
    Hon får vetoryl 2 gånger om dagen (30mg) Hon verkar tyvärr tillhöra en av dom få procent som har svårt att ta till sig medicinen..
    Det konstiga är att sjukdomen typ ska bero på en tumör, i hyperfysen eller i binjurarna men dom hittar inget och dom har gjort magnetrönken,kollat sockervärdet osv.. Man får så mycket information över allt så kan knappt hålla reda på allt..
    Enligt testerna hade värden blivitt lite bättre men långt kvar tills det var under kontroll..
    Men sen vi börja ge henne vetoryl så dricker hon inte lika mycket,lugnat sig lite med hunger begäret,men det finns fortfarnde kvar, pälsen har börjat komma tillbaka på svanstippen där hon hade tappat allt hår, men det på magen/sidorna kommer ta långt tid innan hon får tillbaka tydligen..
    Det tråkiga är att svullnanden runt magen cushing ger har inte riktigt lagt sig men det kommer väl när medicinen väl tar.. Men hon sjukt torr hud,typ fjällar och lite smått mjäll..
    Någon som har något tips för den bitten?
    Hon har börjat leka lite smått igen , humpa kuddar och blivitt piggare.. men ävan på det hela så har hon även fått idiopatisk epilepsi som hon nu också får medicin för men hon mår bra och man har börjat se lite “bus” i ögonen på henne igen.. Hon har inte eller har haft några biverkningar allså,förrutom lite lös i magen när hon fick medicinen första gången och när dom höjde dosen..

Visst det kostar 600-1000kr i månaden + vetrinärbesök varannan vecka fram tills dom har koll på lägget så är det lätt värt det så länge hunden mår bra,den dag vi märker att hon blir dålig så får hon gå..

Läste att någon skrev att deras vetrinär hade sagt att dom lever bara 1 år efter sjukdomen bruttit ut, låter skumt då man läser att det är många hundar som har levt långt efter diagnos och min vetrinär säger att dom kan leva ett normalt liv när man får bukt på den..

6. mickaelaryberg # mickaelaryberg svarade

Är de ärftligt? Har en nakenhund vars mamma nu fått denna sjukdom… Vill veta hur stor chansen är att de kan gå vidare????

7. Cathrin # Cathrin svarade

Min blandis schäfer/border/golden blev dålig första gången för drygt 1 år sedan. Han drack och kissade enorma mängder. Veterinären behandlade honom för urinvägsinfektion pga mycket bakterier i urinen. Han blev då bättre och så kom det tillbaka efter avslutad behandling. Ny kur…sen började hon misstänka curshing och han genomgick ahct stimulering som visade på curshing. Då efter 3 månader påbörjade han sin behandlig. Nu har det gått 1 år sedan dess. Jag funderar mycket på om det var rätt eller ej. Hans livskvalitet vart aldrig detsamma ingen! Från att ha varit en kille som älskar att gå i skogen så kan han inte det längre. Medicinen kostar 2500kr månaden (vetoryl) sen tillkommer värktabletter. Han gick upp 8 kg och tappade päls vid “axlarna” och halsen. Aptit och törst blev normal. Nu har all päls kommit tillbaka och han har gått ner alla kilo. I höstas blev hans syn snabbt förändrad och på 3 veckor var han i stort sett blind enl. veterinär (SARD). Han klarar sig bra inne men ute är han osäker och på sista tiden rädd. Han vill bara göra ifrån sig och sen in. Periodvis äter han väldigt dåligt och jag kokar då köttfärs, viss burkmat funkar också. Torrfoder nej! Men han har blivit så gosig! Ibland har han också druckit för dåligt och kissade bara morgon och kväll (långkissar).
    Känns så svårt att tänka att jag bör låta honom somna in…men andra ser honom bara som en gammal hund.
    Du som skrev att din hund fick fel diagnos curshing som visade sig vara diabetes…hur ställde de den diagnosen? Skriv gärna om ni känner igen dessa symptom och vad jag kan göra. Jag får för mig att han inte mår bra av rimadyl men utan känner han av sina leder. Har också provat metacam…finns andra tabletter som är bra…tror att hans rädsla ute förstärks när han har ont, vill ej ge rimadyl då han kräkts av dem och då han ätit dem inte varit rädd ute. Jag hör själv hur det låter men jag vill så gärna att han ska kunna vara kvar och ha ett värdigt liv…Skriv!

8. Lillybus # Lillybus svarade

Hej!

Tänkte skriva lite och berätta hur det går for oss, Toypudel Lilly med diagnos Cushing. Lilly fick diagnosen förra sommaren, 2011 och har varit riktig dålig då hon också har diagnos kronisk gastrit. Pga av gastriten har hon inte tålt något i matväg, inte det minsta lilla förutom det mest extrema foder för foderallergi Hill’s Prescription z/d.

Försökte med andra RC - Specific osv men inget annat fungerade än Hill’s z/d. Även på z/d fanns två varianter “Ultra Allergen-Free” (guldfärgad etikett) och “Allergen-Free” (silverfärgad etikett) Att det ska behöva vara så invecklat, inte ens personalen hos veterinären kände till att det fanns 2 sorters z/.

Tillbaka till Cushing’en….Lilly har varit riktigt riktigt dålig och över julen bestämde vi att om det inte vände skulle vi låta henne somna in. Men…..det vände på ett helt oanat håll. Hon gick ner till Addison och vi trodde att nu är det helt kört. Nästan all Vetoryl sattes ut, hon fick en jättelåg dos mot tidigare - 10 mg varannan dag och som genom ett under blev hon jättepigg.

Första provokationen efter medicinutsättningen hade hon kanonfina värden. Idag, 2 mån senare har vi varit och tagit ny provokation.

Jag tror att hon fortfarande ligger lika bra i värdena för hon är som en ny hund, jättepigg och positiv. Vi måste vara stenhårda med maten, inte minsta smakbit från borden, inga tuggben - det känns tråkigt men hon tar gärna en kula från sitt foder som belöning när vi tränar. Jag köper lite av hennes foder på burk som jag smular över kulorna(blötlägger en aning i varmt vatten) och hon äter och matvägrar aldrig, så det funkar.

Pälsen är tillbaka lika fin som tidigare. När hon var som sämst i vinter var pälsen som ståltråd, torr, hård och hemsk. Hon är fortfarande rund om magen men om proven idag…håll tummarna….är lika bra som det förra ska vi försöka dra ner lite på maten.

Jag tror Lilly kan hänga med några år till om värdena håller sig….enl veterinären kanske det var bra att hon gick ner till Addisonvärden så vi kunde starta om. På så vis blev det lättare ställa in henne på Vetorylen.

Hälsningar från pudeltussen Lilly med matte

9. Eva o Morris # Eva o Morris svarade

Hej Lillybus !

Kul att Lilly mår bra, jag saknar Morris så otroligt mycket, hoppas att ni får ett bra och långt hundliv tillsammans. Lycka till Morris matte

10. Marie AG # Marie AG svarade

Hej!
    Jag har nyligen fått reda på att min 9 år gamla Pinscher har Cursings. Har startat med Vetoryl 60 mg. (Hoppas dock att vi kan sänka dosen sen.) Man vet inte om boten är värre än soten. Jag är livrädd varje dag att hon kall få en “överdos” trots nu nogran uppföljning första tiden. Har nu fått reda på att homeopati kan vara svaret. Någon som vet något om detta???
    Bland anat kan ett medel vid namn Cushex hjälpa. Jag har även pratat med en djur homeopat. Måste dock stämma av med min vet först. När jag fick reda på diagonsen så började sökandet på nätet. Jag har egna possitiva erfarenheter av homeopati så därför började jag leta allterntiv. Vet att man via homeopati hjälper hästar med samma sjukdom.  Mitsus Matte

Inlägg 21-30 av 37

Forum Hund

• Tips på inhängnade rastplatser i närheten av Södermalm

Hej, Precis flyttat till STHLM, finns det någon som har tips på inhägnade rastplatser i närheten av Södermalm. Simma lugnt! // Erik

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons