Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Lisa-0a #1 Lisa-0a (uppdaterad: )

Cushings sjukdom Hund

Diskussion kring frågan Cushings sjukdom Hund

Är detta rätt?? Är vi verkligen på rätt spår när vi utsätter hundarna för cellgifter?!

2. kerstin.jernet # kerstin.jernet svarade

lisa. Jag kan nog hålla med dej, om det är rätt med cellgifter. Själv tycker jag inte det är rätt. Min hund har fått cushing. Han får nu en dos på 30 mg Vetoryl varje dag. Vi har bestämt oss för att den dagen han mår dåligt eller far illa på något sätt så ta vi bort honom. Vi fasar för den dagen, men vi klara inte av att se honom lida då. Nu undrar jag har du någon erfarenhet av denna sjukdom? vår hund har tappat mycket päls och nu har han fått diarre i dagarna. Vet du om det följer med.
    Lotta

3. bianca-ad # bianca-ad svarade

Vi har idag fått reda på att våran hund har cushing. Vi vet inte om vi ska ge honom tabletter eller om han ska få somna in. Vi ska träffa vet på måndag igen och bestämma oss. Vi har en storpudel på åtta år som redan har en hudsjukdom som heter SA. Vi vet inte om vi tycker han ska utsättas för cellgifter och alla biverkningar som följer med. Det är ett fruktansvärt svårt beslut att ta. Hade vi vetat att han skulle äta tabl en period och bli bra men vad vi förstått så är det resten av livet och dom lever ändå bara ca två år till när dom fått diagnosen. Är det någon som vet mer om detta och kan tala om hur behandlingen har fungerat på eran hund vore jag tacksam.
    Bianca

4. Tette Gade # Tette Gade svarade

Vår hund diagnosticerades med cushings för två år sedan. Hon mår bra o det enda vi märker av hennes sjukdom är att hon dricker mer än andra.Den dagen hon börjar må dåligt så får vi ta ett beslut då. Det är absolut inte bra med cellgifter men det har gjort att vi har fått behålla vår älskade hund i åtminstone två år mer.Var noggrann med medicineringen o vår veterinär sa att de kan leva så länge som de normalt gör för sin ras. I vårt fall bort mot 12-13 år , hon var 6 år när hon fick cushings vilket är väldigt tidigt.
    Vet någon om tumören kan påverka hjärnan på andra sätt ?
    Tette

5. JohanM # JohanM svarade

Jag har haft en hund som hade Cushings. När vet började tala om cellgifter så valde vi att våran dåvarande 8 åriga Riesen fick somna in. Just för att jag ville inte vänta på att han en dag skulle bli jätte dålig för att då fatta ett beslut utan beslutet fick komma på engång.

Vi tog bort honom medans han fortfarande hade en relativt normalt allmäntillstånd sen kan man diskutera hur vida det var rätt eller inte. Jag kännde att jag ville inte vänta på att han skulle få känna sig dålig och märka att något var allt för fel.

Ville inte heller vara självisk och hålla honom vid liv just för min egen skull..

6. anette-b8 # anette-b8 svarade

Våran dvärgschnautzer Lisa har fått cushingdiagnos precis i dagarna. Det har varit ett par jätte jobbiga dagar och att ta något beslut. Nu har vi bestämt oss för att inte ge henne en medicin till. Hon är 8 år och har redan urinsten, högt kolestorol och dåliga levervärden. Hon är pigg och glad trots allt, ännu så länge. Den dag vi ser att hon börjar må dåligt har i bestämt oss att ta bort henne. Det vi ser i dag är att magen är stor och att hon dricker mycket. Om detta är rätt eller fel vet jag inte.

7. carolalindh # carolalindh svarade

Hejsan!

Min gamla Borderterrier fick diagnosen Cushings när han var nästan på dagen 8 år gammal. Han fick medicinen som heter Lysodren (riktat cellgift) en gång i veckan fram till han var 12 år och 5 månader. Alltså under 4½ års tid.

När vi väl hittat den dos som behövdes för att hålla sjukdomen i schack fungerade behandlingen alldeles utmärkt. Om min hund hade visat tecken på att må illa och kräkas eller tappat pälsen pga behandlingen hade den aldrig fått fortgå. Cellgifter verkar inte riktigt som på oss varken hos hund eller katt.

Vi hade dock tur då alla hans andra värden i kroppen var helt ok annars hade det inte varit helt riskfritt med en behandling. Ända fram till ett halvår innan han fick somna in visade hans prover resultat som på en unghund. Han var pigg och livet lekte fram till 4 dagar innan avlivningen då jag tror hans lever började kollapsa till slut. Levervärdena var fruktansvärt höga så det var inte försvarbart att fortsätta.

När min Tjalle mådde som värst drack han nästan 2 liter vatten dagligen och läckte som ett såll när han sov + var man inte ute varannan timme fick vi en sjö på golvet. Jag tycker inte det är själviskt att ge sitt djur en chans att bli friskt om det går. Men idag backar folk bara någon viskar ordet cellgift och ser bara dessa bilder av cancersjuka människor som är magra och hårlösa framför sig, men vi är inte av samma ras!

Obehandlad går den här sjukdomen mycket hårt mot de inre organen och prognosen efter diagnos är inte
    särskilt bra.

Vet inte om det hjälpte hans organ på traven med en strikt diet för att undvika övervikt och tillskott av lite vitaminer och mineraler kombinerat med massor av motion, men tydligen är det ovanligt att en hund klarar så länge som 4½ år på en sådan medicin. Jag är i alla fall glad att jag tog beslutet att prova att behandla för nu i efterhand blir folk förvånade när de hör att han hade en sådan illa sjukdom. Han såg ju så pigg och glad ut…

Det finns nog ingen som kan säga vad som är rätt och fel. Jag tror det varierar mycket hur utgången blir beroende på arv och miljö lika mycket som på sjukdomen i sig eller medicinering. Du känner din hund bäst och ser man att hunden inte mår bra även på behandling då finns det bara en sak att göra.

När vi kom in med Tjalle akut ville de lägga honom med dropp och annat, men jag ville inget förrän jag visste hur hans organ mådde. När svaret kom och proverna var högre än maskinen kunde läsa då kände jag att “enough is enough”. Dessutom såg man att gnistan inte fanns kvar i hans blick.

Lite på dig själv och välj det som känns rätt för dig och din hund.

8. Maria o Buddy # Maria o Buddy svarade

Hej!
    Har läst alla era erfarenheter om Cushing Syndrom, för att få mer information om den här sjukdomen.
    Fick för 3 dagar sedan det tråkiga beskedet att min älskade blandras(labrador/schäfer) Buddy - 13 år- har cushings syndrom.
    Han har varit frisk hela sitt liv, och är fortfarande en glad hund som gärna leker på stranden varje dag.
    Fick besked i september i fjol, att det fanns utväxt mellan mjälte o levern, men att det inte behövde
    vara något elakartat. Valde att inte operera honom, pga åldern.
    Har förstått nu att cushing syndrom uppkommer i samband med godartade tumörer och vet nu inte riktigt om jag ska behandla honom med Vetoryl, eller ej….............
    Han kissar lite väl mycket och dricker mycket och en period för 2 veckor sedan, fick jag gå upp varje natt
    och släppa ut honom. Nu är det 6 dygn sedan han ville gå upp o kissa på natten, vilket jag är väldigt lycklig för.
    Varför är det så fram och tillbaka? Ska jag vänta med tabletter tills han blir sämre, för för övrigt mår han bara bra. Han är fin i pälsen, men han har inte fått den tjocka vinterpälsen som hundar brukar få och han har inte fällt ett hår - så det är ju oxå en följd av sjukdomen.
    Aptiten har nog ökat lite, men inte så det stör - han har ju alltid varit glupsk.
    Känner mig lite splittrad - tar gärna emot råd från erfarenhet…....
    Vad händer om man inte behandlar med tabletter, utan låter naturen ha sin gång?
    Hur länge lever min voove då- utan medicinering?
    Är inne i en tuff period, då man är väldigt ledsen, samt att man vill göra det rätta för sin vän.
    Tacksam för synpunkter o svar
    Hälsningar från oss

9. Maria Joensuu # Maria Joensuu svarade

Hej!
    Ser att inläggen om Cushinge är ganska gamla, men jag vill i alla fall dela med mig av min erfarenhet.
    1997 tvingades jag att ta beslutet att avliva min älskade 8-årige cockerspaniel, efter att ha levt med diagnosen cushinge i ett halvt års tid.
    Besökte först en veterinär som ansåg att vi inte skulle ge honom cellgifter, utan låta honom leva och må bra så länge som det gick. En andra veterinär skrev ut cellgifter som jag beslöt ge åt min hund, i hopp om att han skulle bli frisk. Idag ångrar jag djupt att jag utsatte min hund för cellgifterna…Innan mådde han någorlunda ok. De enda symptom han egentligen hade var att han drack mycket och tappade päls.Nästan genast han började äta cellgifter, fick han blodiga diarre´r, spydde,hade ständiga öroninflammationer, som ingen antibiotika bet på, det stank var ur öronen. Han var trött och apatisk och låg och gnydde.Vi hade daglig kontakt med veterinären och medicinering försökte justeras, men det blev inte bättre.
    Den dag han kröp under en buske när vi var ute och rastade honom och vägrade komma därifrån och tydligt visade att nu mår jag så dåligt att jag vill dö, fattade jag mitt beslut att låta honom gå.
    Och jag ångrar bittert att jag utsatte honom för smärta och obehag hans sista månad i livet, istället för att låta honom leva som vanligt. I vårt fall, blev det cellgifterna som dödade hunden, inte cushinge. Cellgifterna slog ut levern och immunförsvaret och det var mitt beslut, som jag idag ångrar. Det var ett själviskt beslut.Har idag en snart 11årig labrador och honom kommer jag aldrig att utsätta för cellgift.
    Men man har ju också hört solskenshistorier om lyckade behandlingar, så var och en måste själv fatta besluten, men vara medveten om vad man ger sig in på.

10. monica_santa # monica_santa svarade

lysodren är mycket riktigt ett cellgift, men- det väsentliga i diskussionen kring detta är att när det gäller cellgifter till djur ger man i betydlig lägre doser än de man ger till människor. detta är för att hålla sjukdomen i schack, dvs djuret ska inte bli sämre. det gör också att man undviker alla de biverkningar människor får- som illamående, håravfall mm. det är inte etiskt rätt att ge i “läkande doser” till ett djur då de inte förstår att de kommer må väldigt dåligt ett tag för att sedan må bättre. därför gör man inte det i sverige utan ger lysodren i små doser utan de biverkningar människor får.
    jag läser själv till veterinär och har aldrig hört talas om att djuret skulle bli dåligt av lysodren, då kanske det rör sig om en felbehandling??
    viktigt är också att verkligen plocka upp efter hunden när man ger den cellgifter så det inte sprids i miljön. det är också ett dyrt läkemedel och det verkar starkt bidra till att man inte vill använda det. man ska också akta sig själv och använda handskar vid kontakt för annars kan det ge bla reproduktionsproblem hos oss.

cushings ger pu/pd (ökad urinering/ökad törst), symmetriskt håravfall som oftast startar på lår eller buksidor och sprider sig över kroppen tills det enda som återstår är hår på huvud och ben, ev knutor i huden- kalcifiering, kall och tunn hud, hängande och förstorad buk och ökad aptit- och därmed viktuppgång! hunden kan bli helt fixerad vid mat och vatten. men alla får inte dessa biverkningar, det finns så många fler atypiska.

själv har jag en hund som ev har en underliggande cushing (ev iatrogen efter behandling med kortison för allergi- som är avslutad för ett halvår sedan. nu behandlas hon med hyposensibilisering (sprutor 1/månad som jag ger själv hemma (alla ägare kan göra det)) och atopica) och om det visar sig när vi fått rätt på allergin - (hon har klåda och uttunnad päls på buksidorna, men inga andra cushings symtom, så man kan inte avgöra än om det är sk atypisk cushings eller pga allergin), att hon verkligen har cushings så kommer jag absolut behandla henne för det! upplever man hemska biverkningar handlar det inte om att justera dosen- den ska sänkas markant!

Inlägg 1-10 av 37

Forum Hund

• Rodnad knöl ljumsken

Hej på er! Har en Cane Corso som är 10 månader nu. Vi har plockat några fästingar på honom, Men märkte detta nu en knöl som var väldigt röd i ljumsken. Vi har tagit en fästing där i ljumsken, men är helt säker på att det är den lilla rodnade…

• Eurasier tik vill varken eller leka

Min tvååriga eurasier slutade löpa för en vecka sedan. Jag vet inte om hon är deprimerad eller bara trött, men hon är inte så pigg på att varken gå eller leka. När vi tar henne på promenader gör hon det motvilligt och vill inte ens leka med andra hundar vilket…

• Biverkningar fästinghalsbandet Eresto

Min york har fått biverkningar av halsbandet, darrningar och verkar väldigt trött. Har nu varit av med halsbandet i 5 veckor, hur länge sitter medlet kvar i kroppen?

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons