Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Carina Pettersson #1 Carina Pettersson (uppdaterad: )

Tandsten på hund

Diskussion kring frågan Tandsten på hund

Något som fungerar är ProDens PlaqueOff animal. Hjälper mot dålig andedräkt tandsten & plack. Man tillsätter lite i maten varje dag, och det förebygger och avlägsnar problemen. 1 burk kostar 148-189 beroende på var man köper. Finns i djuraffärer och postorder. Min 3-åriga Rottweilerhane har så fina tänder finns inte ett spår av tandsten. Han har fått PlaqueOff sedan han var valp. Till och med veterinären blev förbluffad av hur fina tänder han hade. 1 burk á 60 g räcker för liten hund upp till 10 kg i 6-12 månader, min hund i 3 månader. Liten peng som spar lidande för hunden. ÄLSKA DIN HUND

2. Anette Boström # Anette Boström svarade

Jag använder också PlaqueOff men inte med samma goda resultat. Jag har två stycken Yorkshireterrier och de är ju kända för att ha tänder med mycket tandsten. Vad jag är tvungen att göra är följande:

1. Hundarna får nästan bara hårt foder, kanske till 80%, resten grönsaker och lite matrester.
    2. Hundarna får aldrig något mellan målen och aldrig något med socker i eller annat som kladdar i tänderna, typ ost.
    3. De får plaqueOff på all mjuk mat.
    4. De får äta hur många tuggben de vill. Blir oftast ett per dag.
    5. Jag skrapar och petar kanske en gång i månaden bort tandsten under tandköttet på dem.
    6. Jag borstar tänderna på dem VARJE morgon OCH kväll (det tar annars två dygn för plack att bildas men hos mina jyckar verkar det ibland ta tio minuter).
    7. En gång varje år tar jag tandsten på dem med (ultraljud tror jag det är) hos veterinären.

Trots detta massiva arbete har de dragit ut två tänder var i år och två förra året. Då vet jag inte om det var tänder som skadats av alla år de levt innan men jag kan se en klar skillnad på hur det inte bildas rejält med plack på tänderna nu när jag borstar vilket det gjorde på den tiden jag bara skrapade bort det. Så mitt tips är - hjälper inte PlackOff - Borsta men använd PlaqueOff också för nytta gör det ändå - dessutom är det alger så det är säkert nyttigt. Det enda jag tycker är dumt är att det inte finns ett bättre måttsystem för medlet. Min bur har en dos till mina små hundar som innebär att jag skall mäta upp 3/8 mått till dem…. jamen hur lätt är det? Någon som hört talas om PlaqueOff-överdos?

Inlägg 1-2 av 2

Forum Hund

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons