Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Eva-Lisa Ljungblad #1 Eva-Lisa Ljungblad (uppdaterad: )

testiklar

Diskussion kring frågan testiklar

Har en nu ett år gammal Sheltie med bara en testikel. Är mycket tveksam att operera bort den i buken varande testikeln, detta trots att har fått svar att det skulle vara helt motiverat. Tycker att utsätta en helt frisk hund för en vad jag förstår förhållandevis stor operation bara för att det finns en risk för t.ex.cancer är att ta i. Har läst olika inlägg i frågan och det verkar vara olika uppfattningar om operera eller ej. Frågan i slutändan är väl hur stor är risken i framtiden för hundens hälsa är just p.g.a. att han är kryptorkid. Eva-Lisa

2. Anette Boström # Anette Boström svarade

Jag skulle inte göra det av några olika anledningar:

Jag hade en Keeshond som bara fick en testickel på plats. Honom opererade vi inte och när han var 2,5 fick han ett så kraftigt epileptiskt anfall att det inte gick över drots medicin så jag blev rekommenderad att avliva honom då man trodde han hade en hjärntumör. Kanske hade den stört hans utveckling, jag vet inte men operationen hade ju varit helt onödig.

Min styvdotter hade en Yorkshireterrier som de opererade. Dels höll han på att dö under operationen, dels hittade de inte kulan i alla fall och avbröt.

Jag har svårt att se kopplingen tydligt - hunden kan få cancer ... Jo, men det kan den väl i alla fall? Det och massor av andra saker kan ju ändå hända med ens djur och i slutänden skall man vara mycket lyckosam om man får behålla sin kompis så länge som 15 år… Ibland tycker jag man får “Gardasil-varning” av vissa rekomendationer. Med det menar jag att man blir rekommenderad (vilket kostar mig pengar som inbringas den som rekommenderar) att göra ett ingrepp med hjälp av skrämsel om sjukdom och död. Ungefär som med Gardasil som KAN skydda mot en EVENTUELL livmoderhalscancer som KANSKE beror på ett virus som man TROR är sexuellt överförbart (och som vi då kan utgå från kommer från pojkar från början) och som KAN drabba kvinnor redan i unga år .... Varför gardasilar vi inte alla pojkar vid födseln??? Då behöver vi ju inte gardasila några flickor… Med skrämsel kan man sälja massor av mediciner och ingrepp och det är svårt att inte känna sig som en dålig matte/husse/mamma/pappa om man inte går med på förslaget… men jag tror man skall följa sin känsla ...

Min Yorkshireterriertik är 8 år, har haft en tumör på en tass, en tumör på sin mage, blir skendräktig efter varenda löp och jag har blivit rekommenderad att kastrera henne så hon inte skall löpa lika stor risk att utveckla cancer i livmoder/äggstockar… Skall operationen ske är det bättre med förr än senare. Hon har en liten svullnad strax ovanför musen nu och är precis på väg ut ur ett löp och ev in i en skendräktighet tror jag (eller jag vill ju hellre tro det än tro att hon fått en tumör). Jag velar fortfarande för jag tycker inte man skall skära av skäl man inte vet om de ens kommer att hända. Så jag har bestämt att om bulan försvinner efter en ev skendräktighet skär jag inte. Försvinner den inte får veterinären kolla vad det är och ser det misstänkt ut får han fortsätta med att kastrera hunden när hon ändå är sövd och uppskuren. Tydligen skall det vara uppvaknandet som är mest riskabelt inte själva sövningen. Fast sen finns det förstås operationer där veterinären skär fel ... Jag tror dock att min veterinär är ganska duktig.

Inlägg 1-2 av 2

Forum Hund

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons