Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Hasse-25 #1 Hasse-25 (uppdaterad: )

Stinköra

Min Lagottos öron stinker! Detta har pågott sedan han var valp. Vi har plockat hans öron till en början, använt både talk och “öronmedel”, klippt för att öka genomluftningen, men ingenting verkar riktigt fungera.
    Han har haft öroninflamation vid ett tillfälle och fick då behandling med antibiotika. Råden vi får är varierade allt ifrån att inte plocka alls tilll att klippa bort ännu mer hår. Vi testar nu med klippmetoden i kombination med rikligt med “öronmedel”. Han hatar verkligen att gå till vetrinären för att bli öronundersökt och jag vill ogärna söva honom om det skulle bli fråga om det. Skulle gärna vilja höra alternativ till ovansagda och hur ni som har liknande (“Lagotto”) problem har löst detta. Problemet verkar vara rastypiskt men hör gärna av er om era erfarenheter angående hundöron i allmänhet.

Husse Hasse

2. Josefin # Josefin svarade

Vi har en golden retriver med samma problem, värst är det under sommarhalvåret när hon är ute och badar i havet mycket och liknande. Vi använder sån öron-dusch som man köper på apoteket och rengör ofta, sen försöker vi se till att “lufta” öronen så ofta som möjligt och att hon inte går med blöta öron. Ett bra tips är även att dagligen “öva” på att undersöka öronen hemma för att göra det mindre hemskt vid ett veterinär-besök.

3. Hasse-25 # Hasse-25 svarade

Jo, vi testar det också. Ibland blir det bättre men det är verkligen ett gissel emellanåt.
    Tack för inlägget!

Husse Hasse

4. chiaro # chiaro svarade

En hunds örongång ser ut som ett L och nere vid 90 gradersvinkeln samlas det fukt och vatten när hunden te.x badar eller är ute i regn, vissa hundar är känsligare än andra men det är viktigt att hålla torrt där nere annars börjar det lukta och hunden kan te.x bli känsligare för ljud osv.

Jag lärde min Flatcoated att lägga sig “pang” på sidan när han fick en antibiotikakur, och han hatar öronrens, men han lärde sig hur som helst att ligga pang först på vänster sen rulla över på höger, gör man det bara snabbt och använder te.x klicker så brukar hundarna lära sig ganska snabbt!
    Vilket även underlättar veterinärbesök.

Inlägg 1-4 av 4

Forum Hund

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

• Rodnad knöl ljumsken

Hej på er! Har en Cane Corso som är 10 månader nu. Vi har plockat några fästingar på honom, Men märkte detta nu en knöl som var väldigt röd i ljumsken. Vi har tagit en fästing där i ljumsken, men är helt säker på att det är den lilla rodnade…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons