Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. Hasse-25 #1 Hasse-25 (uppdaterad: )

ID-chippet eller.....?

Jag har en Lagotto på ett år och har för några dagar sedan upptäckt en “knöl” på baksidan av halsen.
    När jag upptäckte den var den något större men nu är den är ca 5 x 10 x 3 mm. (som ett toy ungefär).
    Jag har tidigare inte kunnat hitta chippet eller känt någon knöl där. Den känns inkapslad. Kan det vara chippet som kännas på detta sätt eller behöver man undersöka om det kan vara någonting annat?  Kan chippet “vandra runt” i kroppen? 

Undrar husse Hasse.

2. Parson-ägaren Görel Persson # Parson-ägaren Görel Persson svarade

Faktiskt; ja - det kan det vara! Just därför öronmärkte jag min hund.

3. Aq # Aq svarade

Då jag köpte min hund (4 månaders valp) var han ju chip-märkt bara några månader tidigare och uppfödaren sa då att chippet skulle kännas i hans nacke i några månader, men försvinna när han blir äldre. För mig verkar det konstigt att det skulle uppkomma senare i hundens liv, men så kan det möjligen vara.
    Om det kan “vandra runt” i kroppen beror lite på hur du menar. Det bör hålla sig i nacken hela tiden.

4. Parson-ägaren Görel Persson # Parson-ägaren Görel Persson svarade

Enl facktidningar kan chippet vandra i hela kroppen och ställa till med en hel del…......

5. Aq # Aq svarade

Parson, detta har jag aldrig hört talans om! Det måste jag leta fakta om direkt.

6. Aq # Aq svarade

På internet kan jag bara hitta positiva saker om chip-märkning. Veterinärer verkar rekommendera det och faktan som finns ute på deras hemsidor visar att det är mer smärtsamt för hunden med en tatuering och att tatuering dessutom ofta försvinner/blir svårläslig efter x år (det har jag visserligen också själv sett på hundar med tatuering).
    Jag hittade också information om att det i mycket få fall kan förekomma migration av chipet, men att det i dessa fall är en så liten förflyttning att den är helt ofarlig för hunden. Här har också sagts att så fort chipet vuxit fast kommer det aldrig att vandra runt.

Mindre pålitliga texter jag hittat är från forum där medlemmar rekommenderar chipmärkning för att det är skonsammare för hunden.

Hasse, angående knölen du hittat på din hund, så hittade jag också information om att när chipet tas kan en blödning uppstå i samband med märkningen, vilket i sin tur kan leda till att en liten knöl bildas. Kanske är det detta du känner på din hund. Det är inte helt omöjligt att det är chipet du känner, men eftersom jag inte är en veterinär kan jag inte yttra mig om ifall det kan vara så att du kan känna det först när hunden är ett år och inte tidigare.

7. Hasse-25 # Hasse-25 svarade

Efter en vecka så kan jag nu inte längre hitta knölen!
    Det måste ha berott på någon mindre blödning i samband med lek i skogen.
    Han är en så livlig och underbar Lagotto.
    Skönt att det inte verkade vara något allvarligt.

Husse Hasse

8. Parson-ägaren Görel Persson # Parson-ägaren Görel Persson svarade

Aquarelle: det var som sagt var faktatidningar och fakta på internet och hos veterinären som gav mig sagda info! Jag har en 14 år (!) ung hane som är öronmärkt och det syns hur tydligt och bra som helst fortfarande (!) och han lider inte ett dugg av det, varför i hela friden skulle han eg göra det förutom alldeles i början??? Likadant öronmärkte jag min förra hund. Utan några som helst problem och hur lätt som helst att tyda under hela hans liv. Chipet kan vandra runt i kroppen om det vill sig illa och ställa till med mycket allvarliga saker enl vet som rek öronmärkning! Allt nytt är inte alltid av godo vet du!!! Det finns inget någon som helst seriös kritik ang öronmärkning däremot så du måtte ha en väldigt livlig fantasi! Dina s k facktidningar existerar inte helt enkelt. Nu anser jag denna diskussion vara avslutad.

9. Aq # Aq svarade

Hasse,
    Vad skönt att höra att det inte var någon fara med hunden din! Det hade nog inte varit någon fara om det hade varit chipet heller, men tur att det försvann i alla fall.

10. Parson-ägaren Görel Persson # Parson-ägaren Görel Persson svarade

Jag tycker det är DU som ska tänka väldigt noga på vad du skriver och hur du behandlar andra människor. Vem tror du eg att du är?!? Du kräver och kräver…......och påstår dig veta så väldigt mycket, arbetar du kanske som veterinär??? Jag har inte någon som helst skyldighet att svara dig överhuvudtaget och är absolut inte på något sätt redovisningsskyldig inför dig ska du veta först och främst!!! Har DU uppgett alla dina källor och namnen på de veterinärer du påstår dig ha hört informationen från och uppget alla facktidningar som skrivit om öronmärkning??? Det du skrev ang det var inte det minsta verklighetsbaserat utan bara bullshit. Veterinären jag var hos höll med mig till 100 % om att chipmärkning har stora risker och att det mycket väl kan vandra i kroppen och ställa till med mycket elände som det också finns hur mycket som helst faktaartiklar att läsa om!!! Om du sedan struntar totalt i huruvida dina hundar löper risker i och med att du bara rent rutinmässigt anammar en ny metod bevisar bara vilken sorts hundägare du är….....och hur stor djurvän du är dessutom!!! De källor du kan ge mig ang total ofarlighet av vandring av chipet existerar inte utan är endast en produkt av din livliga fantasi. DU får ifrågasätta andra som har riktig kunskap medan ANDRA däremot inte gubevars får ifrågasätta DIG för att sprida en massa skitsnack som totalt saknar faktaunderlag på forumet!!! Intressant….....Lämnar inte du mig i fred fr o m nu och slutar upp med att sprida en massa skadlig information på forumet så kommer jag att polisanmäla dig för trakasserier, bara så du vet det! Dessutom: om någon hundägare blir lidande av det du skriver här så hoppas jag du tar ditt fulla ansvar och att du kan sova gott om natten…......

Inlägg 1-10 av 13

Forum Hund

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

• Rodnad knöl ljumsken

Hej på er! Har en Cane Corso som är 10 månader nu. Vi har plockat några fästingar på honom, Men märkte detta nu en knöl som var väldigt röd i ljumsken. Vi har tagit en fästing där i ljumsken, men är helt säker på att det är den lilla rodnade…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons