Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga gratis på FirstVet.se

GÅ TILL FIRSTVET

FirstVet finns som app för Iphone, Ipad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Parson-ägaren Görel Persson #1 Parson-ägaren Görel Persson (uppdaterad: )

Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass till åren kommen hund eg är?? Han äter glucosamin för sina stela leder och det har gjort underverk med honom verkligen!

2. Aq # Aq svarade

En hund i den åldern kan ju absolut ha nedsatt hörsel eller ingen hörsel alls, men så behöver det inte alls vara. Har hunden betett sig på detta vis innan eller är det ett beteende som kommit fram nyligen?

3. Parson-ägaren Görel Persson # Parson-ägaren Görel Persson svarade

Beteendet har ändrats i och med att han blivit äldre. Nedsatt hörsel är nog fullt naturligt att han har.

4. Susie # Susie svarade

Har haft två riktigt gamla och hundar. De har verkligen varit som om de haft demens den senaste tiden, Min veterinär trodde absolut att hundar kan få demens tack vare att de blir så gamla idag.
    Vad jag märkte speciellt på mina hundar var ett de blev oroliga om jag så bara fösvann några meter från dem. De åt inte så bra, började plötsligt gå emot en massa föremål. De jobbigaste och det som kändes värst var att de blev så oroliga… Idag är båda avlivade. kanske väntade jag lite för länge men jag älskade dem så mycket att det var svårt att släppa taget

5. linda-fc # linda-fc svarade

Hej Parson!

Vad konstigt!  Jag har en Parson hane på 14 år som beter sig samma. Han håller oss vakna och krafsar och lever på nätterna.
    Vi fick rekommendationen nu från vår veterinär att vi skulle ta bort honom. Men det känns hemskt när han är pigg för övrigt och en vän man vill göra allt för innan man går så långt.

Har du fått några svar!?

6. novatom # novatom svarade

Hej
    Absolut kan det vara demens, men även hörsel och synbortfall. Nu mera finns det demensfoder till hund hos veterinär, kan kanske vara ide att testa.
    Om hunden mår bra i övrigt låter det onödigt att avliva den.
    Men visst kan det vara bra med ett veterinärbesök då problemen kan ha med andra sjukdommar att göra.
    Lycka till

7. Freja-8e # Freja-8e svarade

Hade en tik som blev dement.
    Det började vid ungefär 13 års ålder med nedsatt syn och hörsel vilket i sig inte är konstigt med en så pass gammal hund.
    Hon började senare bli “rastlös” och vandra omkring precis som du beskriver.
    Efter ca 1-1 1/2 år så vandrade hon tills hon föll omkull utmattad och sov djupt.
    Hon hörde inget alls vid denna tidpunkt och hade svårt att hålla sig och kände inte igen mig längre utan blev rädd när jag tog på henne
    I övrigt var hunden frisk som en nötkärna och uppvisade inga tecken på ålderdom.
    När hon inte längre kände igen mig och var rädd så var det uppenbart vad som behövdes göras så jag åkte till vetrinären så hon fick somna in och få ro.

Eftersom det var min första hund som blivit gammal så visste jag inte att hundar kunde bli dementa, nu vet jag vilka tecken jag skall leta efter och ta bort nästa hund tidigare om de skulle uppvisa samma symptom.
    Är hunden närvarande och inte har ont så tycker jag att de kan få vara kvar.
    Det svåra är att veta när tiden är inne eftersom försämringen sker gradvis och kan vara svår att se.

8. Eva-9b # Eva-9b svarade

Hej!
    Jag har haft en parson jack russel hane som vi tog bort i november, han skulle fyllt 19 år nu i maj. Han har vart kärnfrisk och absolut inga problem med hälsan. Vi hadde oxå en shäfer tik som vi fick avliva när parson hanen va 15 år. Då upptäckte vi att hans hörsel va jätte dålig, hörde endast busvissling samt om man klappa ihop händerna hårt, så gick det att komunicera genom skester. vid 17 års ålder kunnde det ibland hända att han först gick och kissa på en gardin och sen talade han om att han ville ut, vilket vi fundera på just demens. Under sista sommaren blev även synen nedsatt. Denna kille har sprungit fritt på en hästgård i alla år, endast att han kunnde ta en kort visit till närmsta grannar på egen hand. Va med vid ridturer och kännde väl till omgivningarna, försvann han va han hemma igen efter 30 min, men så sista sommaren försvann han och fan han igen 18 h senare efter en stor väg travandes efter de vita linjerna 1.5 mil bort. Ut torkad och blodiga tassar och helt slut låg han på köksgolvet hemma och käka köttbullar, 3 dagar senare va han i toppform igen 18 åringen. =) men så virra han bort sig ytterligare 2 gånger under hösten men då tagits omhand. Då tog vi de svåra beslutet efter 18 år kunnde vi inte begränsa hans frihet genom koppel. Han va i super form i kroppen men inte i knoppen. (Polisen hade fått in en jack rassel på ca 4 år va beskedet när jag ringde “fniss”) Han gav mig 18.5 år av sitt liv som alltid präglats av lycka, energi och sen hade han nog lite damp oxå ;) helt otrolig hund.

9. jobogegaj # jobogegaj svarade

CBD kan hantera kramper och epilepsi
    Upp till 5% av alla hundar beräknas ha beslag.
    Tyvärr attackeras de flesta hundar med läkemedel som fenobarbital och kaliumbromid. Medan de hjälper till att kontrollera anfall, kan de vara extremt farliga för hundens lever och andra organ. Och läkemedlen fungerar inte i alla fall. Studier har visat att CBD fungerar bra med läkemedelsresistent epilepsi. I en studie observerade 7 av 8 patienter med resistent epilepsi en signifikant förbättring inom 4 till 5 månader med CBD. Läs den här artikeln https://se.formulaswiss.com/blogs/cbd/cbd-och-husdjur#cbddogs. Det hjälpte mig mycket för min hund Spark! Lycka till

Inlägg 1-9 av 9

Forum Hund

• Jättestressad cane corso

Har en Cane Corso på 1 år och 2mån. Han är och har blivit ännu mer stressad. Alltså super stressad. Så fort vi ska åka iväg eller bara en av oss i familjen så börjar han gå runt runt med svansen mellan benen och öronen bakåt och som kryper ihop.…

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons