Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Besök veterinären i mobilen.

• Öppet 07:00 - 24:00 alla dagar.
• Gratis med djurförsäkring.

Läs mer och boka här!

Är du veterinär? Just nu söker vi fler veterinärer till FirstVet.
Läs mer och ansök på firstvet.se.

FirstVet - Din veterinär på nätet

FirstVet finns som app till iPhone, iPad och Android.
Ladda ner appen i App Store eller på Google Play.

Annons
  1. kalle_wijkmark #1 kalle_wijkmark (uppdaterad: )

fästingar

Så här när sommaren är slut och fästingarna börja fly är ingen gladare än jag. har plockat vansinniga mängder fästingar på min hund den här sommaren. Är det nån som har tips på medel/produkter?

2. Aq # Aq svarade

För mig fungerar Frontline alldeles utmärkt. Jag har en Shetland Sheepdog med en hel del päls och där gömde det sig en hel del fästingar innan vi började använda Frontline. Vi kunde plocka 10 fästingar om dagen i vissa perioder. Med Fronline har han fått max 2 fästingar på hela sommaren och jag är helnöjd.
    Vi testade först med örthalsband för att det skulle vara lite snällare mot hunden, men det hjälpte inte alls.

Det är dock väldigt individuellt för vad som fungerar på just din hund, du får kanske testa dig fram lite.

3. Aq # Aq svarade

Jag glömde en sak:
    Frontline finns att köpa på Apoteket. Där har de även andra produkter som jag dock inte har testat.

4. Hasse-25 # Hasse-25 svarade

Vi har testat Scalibor och det har fungerat tillfrdställande. Några fästingar blev det trots all men det får man nog räkna med.

5. Josefin # Josefin svarade

Hade vart bra med ett vaccin!

6. Aq # Aq svarade

Josefin, ja, visst hade det varit bra med ett vaccin? Nu är dock fästingar ingen sjukdom, så det blir svårt att skapa ett vaccin mot detta. Däremot kan man säkert vaccinera hunden mot de flesta sjukdomar som fästingarna bär på.

7. Djurvän # Djurvän svarade

Ett medel som jag och min fru läst en del om är Fixodida ZX, ett naturmedel i pulverform som man tillför hunden i maten. Eftersom det är ett naturmedel så finns det inga skadliga eller giftiga ämnen i det. Finns att köpa i djuraffärer men vi hittade det även i våran hälsokostaffär, annars finns det på vissa hälsokostbutiker på nätet.
    Detta medel ska man gen året runt, under fästingsäsong ska man ge högre dos och trappa ner doseringen under höst,vinte och vår till ett minimum, detta för att dom ska ha ett grundskydd och att medlet ska verka snabbare när fästing säsongen startar.

8. Git Jering # Git Jering svarade

Fixodida ZX är tyvärr bara en ny luring på marknaden. Fick via företaget prova preparatet på 12 stycken hundar förra sommaren. Enbart en av hundägarna tyckte sig se en liten minskning av antalet fästingar på sin hund. Bortkastede pengar alltså. Sedan kan jag ju inte med säkerhet säga att INGEN individ kan bli hjälpt…..men som sagt ingen av mina tolv försökshundar!

9. Anette Boström # Anette Boström svarade

Jag håller med om Frontline. Tvekade länge eftersom jag dels har små hundar (inte lika jobbigt att leta fästingar), dels Yorkshireterriers (ingen underull), dels kammade och kollade dem så nästan ingen hann sätta sig men så tillslut kom de där dagarna med 5 fästingar i timmen. En dag hade 8 fästingar bitit sig fast i ena hunden. Då tog jag Frontline och sedan hade jag två fastbitna resten av den sommaren på samma hund. Så min slutsats blir:

Massor av fästingar: Kolla hunden varje dag men ge ändå Frontline
    Få fästingar: Kolla varje dag. När antalet fastbitna fästingar överstiger två på en dag - ge Frontline.

Det är ju inte fästingförekomsten i sig som är farlig för djuren utan det att de biter sig fast. Så ger man Frontline och sedan skiter i att kolla sin hund känns inte det heller så bra… men fördelen är att fästingen blir förgiftad och dör och kanske inte avsätter Borrelia eftersom den inte blir kvar lika länge…

10. malin martelly # malin martelly svarade

Fick nyligen hora att barnstens-halsband skall vara valdigt bra emot fastingar! Har dock inte provat sjalv men sa fort jag hittar bra billig barnsten pa trad sa kommer jag absolut att prova pa bade hast och hund!
    Annars absolut FRONTLINE!

Inlägg 1-10 av 14

Forum Hund

• Diabetes mellitus hund

Diabetes mellitus, sockersjuka, är en gammal sjukdom som var känd redan för flera hundra år sedan. Sjukdomen innebär en brist på insulin, insulin får istället injiceras. Behandlingen är vanligen livslång.

• Demens???

Är det någon som upplever samma problem som jag med min 14 år gamla Parson russel-hane; att han har svårt att komma till ro om kvällarna och vandrar runt, runt i lägenheten samt krafsar ibland på olika dörrar?? Kan det vara demens?? Vet någon hur hörseln på en så pass…

• Rodnad knöl ljumsken

Hej på er! Har en Cane Corso som är 10 månader nu. Vi har plockat några fästingar på honom, Men märkte detta nu en knöl som var väldigt röd i ljumsken. Vi har tagit en fästing där i ljumsken, men är helt säker på att det är den lilla rodnade…

Gå till forumet om Hund
© 2019 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons