Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Lizabohman #1 Lizabohman

Min häst matvägrar

Hej alla!

Jag har ett sto som fyller fjorton år detta år. En häst med mycket tankar och åsikter som gärna visar vad hon tycker.
    Under ett tag har hon matvägrat (?) till och från, ibland har hon lämnat tillexempel en lunch men ätit frukost och under natten, och vissa dagar äter hon varken frukost eller lunch, och smakar lite på kvällshöet.

Jag har försökt observera och försöker komma fram till något:
    - Ingen förkylning utan ligger på samma temp som hon brukar ligga på.
    - Pigg och glad, precis som vanligt.
    - Kissar och bajsar som vanligt.

Min första tanke var tänderna. Men sist jag kollade tänderna visade hon väldigt tydligt, även om det inte var ett stort problem och hon hade ont utav det så visade hon att hon inte var nöjd, så det har jag så gott som helt uteslutit.

Sen hade hon mask i höstas, stora blodmasken (dock väldigt lite), och jag avmaskade henne, under den perioden var hon självklart lite mer tunn, frågan är då - kan hon känna att hon inte behöver samma mängd som hon behövde förut?
    Vi bytte också leverantör på vårt ensilage, kan det vara en bidragande effekt? Inatt har hon även uteslutit sitt foder, vilket hon inte gjort tidigare.

Har någon varit med om något liknande tidigare? Kan det vara så lätt att hon helt enkelt känner skillnad i balarna på ensilaget på ett sätt man själv inte gör?

Inlägg 1-1 av 1

Forum Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

• Luftvägsproblem häst

Hästar som en gång drabbats av kvickdrag/hosta har mycket lättare att drabbas igen än en häst som aldrig haft liknande problem. Många kräver långa och dyra behandlingar. Av den anledningen är det mycket bättre att förebygga problemen än att behandla. Använder man sunt förnuft kommer man långt!

• Fölning häst

För att kunna ge fölet och stoet de bästa förutsättningarna är det viktigt att ha vissa grundläggande kunskaper om hur en normal dräktighet och fölning skall fortlöpa.

Gå till forumet om Häst
© 2022 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.
Annons