Veterinären.nu – Sveriges ledande hälsoportal för sällskapsdjur
× Stäng

Frågelådan är
flyttad till FirstVet.

Ställ din fråga eller boka videosamtal på FirstVet.se

Gå till FirstVet

FirstVet finns som app för iPhone, iPad och Android. Ladda ner appen i App Store eller på Google Play

Annons
  1. Elin Linnea #1 Elin Linnea (uppdaterad: )

Kostnader

Hej!
    Jag är en tjej på 11 år som hästar och undrar hur mycket det kan kosta med en egen häst. Skulle gärna också ha tips på stall i Göteborg där man kan ha en ponny. Och alla kostnader

Tack på förhand
    Elin Linnea

2. Michelangelo # Michelangelo svarade

Hejsan! En häst är väldigt dyrt, alla utgifter som kommer för hästen varierar men det vanligaste du ska ha är en försäkring som täcker skador och ev. Sjukdomar. Hästen behöver även ha nya skor ibland och kanske en tandläkare, avmaskning, foder och utrustning. Stallplatskostnad kan variera beroende på vad du vill ha för tjänster t.ex. in och utsläpp och fodring. Ett stall med helakordering ( in och utsläpp + fodring ) kan kosta allt från 5000 till 10000 kronor. Även mer eller mindre! Men det du ska kolla på med din stallplats är om dom har stora och fräscha hagar, bra ridstigar eller ridhus och luftigt och fräscha stall, gärna med bra värme! Hästen i sig är inte dyr att köpa men allting till hästen ligger ungefär på 6000-12000 i månaden. Men det är mycket varierande! Hoppas du fick lite upplysning och lycka till med hästköpet!

3. Lizabohman # Lizabohman svarade

Hej!

Jag är bosatt i lilla Umeå så priserna varierar säkert. Där jag står uppstallad med min häst betalar jag mellan 1000-1500 i månaden, då ligger kallhyran på 600 kr. (Det klassas som ett billigt stall för många.)
    Vi har då tillgång till ridbana. Man har då ett ut och insläpp i veckan, och var femte helg. Spån köper man själv men det går på ca 2000 för ett år. Skor varannan månad för mig går på ca 1400 kr.
    Sen har du ju självklart andra kostnader, så som utrustning, försäkring och vaccination! Ett bra sätt är att prova ha en foderhäst, där får du känna på hur det är med egen häst utan att köpa en helt om det skulle kännas med för mycket utgifter!

Lycka till! :)

4. bosseman # bosseman svarade

E väll bäst att täkna 4- 5 lappar imånaden minst . Som dem andra skrevv att det kan variera

5. tovefoto # tovefoto svarade

Hej!
    Jag vet precis hur det känns att vilja ha en egen häst. När jag var 11 ville jag ha det mest av allt. Nu har jag insett hur otroligt mycket jobb och hur mycket pengar det kostar att ha häst.

Stallplatsernas kostnad kan variera, mer eller mindre. Utrustningen är väldigt dyr. t.ex. sadel. Men även din utrustning. Som säkerhetsväst, ridstövlar, ridskor, chaps, ridhjälm osv… Det gäller ju att ens föräldrar är villiga att lägga ner en del pengar på hästen. Mat till hästen, hovslagare, Vaccination och kanske tandläkare nån gång bland. Sedan kan det hända att hästen blir sjuk eller skadad och då måste man betala veterinären (inte så billigt precis).

Sen kommer det ju till själva hästen. Du får nästan alltid, nästan exakt vad du betalar för. Det är ju en smaksak vad man vill ha för häst och vad man vill göra med hästen så då får man prova sig fram.

Det viktigaste är nog kanske att man känner sig redo att ta på sig ansvaret som följer med en häst.. Att man känner sig redo att ta hand om ett djur som detta. Det medför faktiskt ganska mycket arbete och då måste man vara villig att utföra det arbetet!

Hoppas att det jag skrivit varit till någon hjälp och att det går bra med det eventuella hästköpet!! Lycka till!

6. emsyzz # emsyzz svarade

Om du inte vet vad det kostar att ha häst har du inte tillräckligt kunskap för att skaffa en. Hovskötsel, veterinär, equiterapeut, massör, utrustning, tränare, stall, grovfoder, vitaminer, mineraler, strö, någon som tar hand om hästen när du åker bort, service (in-utsläpp, någon som krattar banor mm), vaccinationer, försäkring, tandläkare parasitanalyser, grovfoderanalyser, sadeulutprovare mm. Saker kostar och det gäller att ha kontakter innan man har hästen. 11-år gammal har jag svårt att tro att du skulle ha alla dessa kontakter och dessutom borde du ha en uppfattning om vad det kostar.
    Stall i Gtb är dyrt, ska du dessutom ha ett där det finns lite hage och skogsvägar får du åka en bit. Räkna vad busskort kostar per år. Olika hästar behöver olika tillskott, olika vård mm. Räkna på at du behöver i överkant av allt så har du en budget.

7. Loboza # Loboza svarade

Vi betalar ca 2500 kr i månaden till min ponny, vi står däremot i ett väldigt billigt stall i Skåne. Vår hovslagare är inte heller dyr, men det är få som har det så här billigt. Det beror även mycket på vilken typ av häst du har, de har ju alla väldigt olika behov. Tycker att du borde prata mer med dina föräldrar och kunnande människor runt omkring, att ha häst är väldigt dyrt så man får lära sig att prioritera, te.x prioriterar jag min hästs hälsa istället för dyr, snygg utrustning. Finns mycket sådana saker man kan göra samt försöka hitta billigare (och fortfarande bra!) alternativ :)

Inlägg 1-7 av 7

Forum Häst

• Kvarka häst

Kvarka är en smittsam sjukdom som orsakar näsflöde, feber och svullna lymfknutor. Sjukdomen orsakas av bakterie och smittas både direkt mellan hästar och indirekt via människor och utrustning.

• Luftvägsproblem häst

Hästar som en gång drabbats av kvickdrag/hosta har mycket lättare att drabbas igen än en häst som aldrig haft liknande problem. Många kräver långa och dyra behandlingar. Av den anledningen är det mycket bättre att förebygga problemen än att behandla. Använder man sunt förnuft kommer man långt!

• Fölning häst

För att kunna ge fölet och stoet de bästa förutsättningarna är det viktigt att ha vissa grundläggande kunskaper om hur en normal dräktighet och fölning skall fortlöpa.

Gå till forumet om Häst
© 2023 Veterinären.nu. Allt innehåll är skyddat enligt upphovsrättslagen. Veterinären.nu drivs av Onlinevet 247 AB.